‘Efficient management, intelligent reporting and transparent to your stakeholders.’ We interviewden Teun Deckers van OrangePear over zijn proptech startup.

Welk probleem lost jouw product of dienst op?

Om vastgoedmanagement goed uit te kunnen voeren, heb je correcte en actuele gegevens nodig. Gegevens over panden, huurders, deadlines, kosten en prognoses zijn nodig om dagelijkse taken uit te voeren op een efficiënte en effectieve wijze. Bij veel investeerders en beheerders ontbreekt het aan een systeem waarmee je deze gegevens op een eenvoudige wijze kunt bijhouden en inzien en dat je ondersteunt om dagelijkse taken uit te voeren. Deze taken kosten nu onnodig veel tijd en het gebrek aan gegevens leidt ook tot onnodige fouten, zoals contracten die ongemerkt verlopen. Veel bestaande systemen zijn onoverzichtelijk, complex en/of bijzonder duur…

Orange Pear heeft als missie om vastgoedinvesteerders en beheerders zoveel mogelijk te ontzorgen door een systeem te bieden dat hen taken uit handen neemt en een compleet overzicht biedt van de financiële status van hun portefeuille(s) en uit te voeren taken.

 

Wat is het beste voorbeeld van hoe jouw product bedoeld is? (beschrijf ’n praktijkcase)

Een aantal van onze klanten hadden nog geen beheersysteem, maar gebruikten Excel en hun eigen agenda’s. Door het gebruik van Orange Pear besparen zij nu tijd die ze kunnen gebruiken voor belangrijkere taken en meer vrije tijd. Binnenkort kunnen deze klanten, wanneer gewenst, ook gebruikmaken van een volledig geautomatiseerd facturatieproces, de servicekostenadministratie en cashflowprognoses, waardoor ze nog meer tijd besparen.

Vanwege het realtime-karakter van de applicatie wordt het daarnaast makkelijker mogelijk om op nieuwe wijzen te sturen. Zo hebben we een klant die nu stuurt op WARL om zo waarde in zijn portefeuille te behouden.

Welke groei heb je het afgelopen jaar doorgemaakt?

Het afgelopen jaar hebben wij samen met klanten gewerkt aan nieuwe functionaliteit, zoals een nieuw rapportagemodel en de mogelijkheid cashflowprognoses op te stellen.

De rapportagefunctionaliteit is bedoeld om periodiek te kunnen rapporteren aan eventuele (mede-)investeerders, klanten en/of financiers. Met een enkele druk op de knop wordt het gewenste rapport gegenereerd dat kan worden verstuurd aan stakeholders naar keuze. Binnenkort kunnen gebruikers er ook voor kiezen om dergelijke stakeholders beperkt toegang te geven tot het systeem, zodat ze zelf direct inzicht hebben.

Met cashflow prognoses kunnen toekomstige ontwikkelingen in portefeuilles worden getoond; gaat een huurder weg, of wordt de overeenkomst verlengd? Gaan huren omhoog of worden ze verlaagd? Hoe staan de komende jaren ervoor, wat zijn risico’s en kansen die benut kunnen worden?

Dit kan worden opgeslagen in een scenario dat kan worden bijgewerkt en vergeleken met de werkelijkheid. Feitelijk een businessplan waarmee onze klanten zelf inzichtelijk kunnen maken wat de mogelijkheden van hun vastgoed is. Beide modules worden door meerdere klanten getest en worden in april integraal onderdeel van Orange Pear.

Voor welke doelgroep is jouw product ontwikkeld?

Orange Pear is ontwikkeld met vastgoedinvesteerders en -beheerders in gedachten (klein, groot,  Nederlands, internationaal).

Welke klanten staan op je wensenlijst?

We hebben geen specifieke organisaties die we als klant zouden willen. Momenteel zien we hoofdzakelijk kleine en middelgrote beheerders en investeerders als klant, geen institutionele beleggers. Onze ideale klant is er één die actief mee wil werken aan de doorontwikkeling van de technologie. Daarnaast zouden we graag een klant verwelkomen die vastgoed in meerdere landen beheert. Orange Pear is vooralsnog in twee talen (Nederlands en Engels) en diverse valuta beschikbaar en andere talen staan op de agenda. We hebben bij de ontwikkeling rekening gehouden met internationale opschaling, maar willen dit graag in de praktijk testen.

Welke waarde leveren wij jou met het ecosysteem?

Holland PropTech en haar ecosysteem ondersteunt ons in onze zichtbaarheid en brengt ons in contact met andere techbedrijven binnen de branche.

Ten eerste in haar netwerk, zowel bij nieuwe innovatieve vastgoedbedrijven en bij traditionele marktleiders die zich bij hen hebben aangemeld als captains of real estate (de smaakmakers).

Ten tweede als event-coördinator. Holland PropTech organiseert bijeenkomsten, zoals coffee-corner gespreken en meetups en is zichtbaar op andere evenementen en beurzen. Wij hebben zelf meestal weinig tijd om uit te zoeken welke evenementen er zijn of te bedenken waar wij naartoe zouden willen gaan.

Als lid van Holland PropTech worden we geïnformeerd over evenementen in onze branche en welke specifiek zijn gericht op innovativiteit in de sector.

“Wij vergelijken sinaasappelen met peren”

Wie of wat heb je daarvoor nodig?

Onze huidige klanten en geïnspireerde potentiële klanten! Wij moedigen hen aan om aan te geven met welke problemen zij zitten en hoe zij bepaalde processen uitvoeren. Onze missie is om hun leven makkelijker te maken en dat doen we met veel plezier!

Wat is de volgende belangrijke stap?

Het afronden van deze ontwikkelfase met de integratie van de nieuwe functionaliteit, zodat we uitgebreid met marketingcampagnes aan de slag kunnen en verder kunnen met de doorontwikkeling van de andere gave functionaliteit die we nog in petto hebben. (zoals bijvoorbeeld benchmarking)

CONTACT INFO:
Westelijk Halfrond 34
1183 JE Amstelveen

Teun Deckers
Teun DeckersCo-founder
M: +31646035135