“Innovatie is gewoon doen, snel laten valideren door tenminste twee klanten”. We interviewden Bart Lelij van SWYCS over zijn scale-up.

Wat zijn de belangrijkste ingrediënten voor innovatie in de bouwsector volgens jou?

Het toepassen van slimme technologie in met name bestaande bouw kan gebouweigenaren enorm helpen met beheer van gebouweninstallaties, procesoptimalisatie en besparen op energieverbruik.

Wat is de succesvolste innovatie van jouw bedrijf? 

Het kunnen aanbieden van een ‘out of the box’ universele IoT infrastructuur. Hiermee worden alle draadloze sensoren en actoren herkend en kunnen ze onderling communiceren.

Automatisch worden deze sensoren beschikbaar in de SWYCS web-portal. Dit dashboard geeft inzicht in de omgevings- en installatievariabelen, en kan eenvoudigweg een slimme omgeving worden gecreëerd op basis van het ‘if-then-else’ principe.

Hoe heb je de klant betrokken bij deze innovatie?

Voordat het concept en het product af was hebben we een tweetal pilot projecten verkocht. Binnen deze pilotprojecten hebben het product kunnen beproeven en de markt leren kennen. Daarna hebben we referentieprojecten verkocht, en vervolgens zijn we in een normaal verkoopproces gekomen.

Welke uitdagingen ben je tegengekomen tijdens het innovatieproces?

Het gehele concept is vrij complex. We hebben te maken met hosting, servers, cloud software ontwikkeling, embedded software ontwikkeling, verbindingen, hardware ontwikkeling. In de hardware ontwikkeling liepen we tegen een major issue op dat we de eerste in Nederland waren die met een ZigBee Chip gingen ontwikkelen. Deze chip bleek nog lang niet af, terwijl de als werkend product aan ons was verkocht. Dit heeft ons anderhalf jaar extra ontwikkeltijd opgeleverd. Na dit avontuur overleefd te hebben bleek dat ons product in het veld zich anders gedroeg dan in ons testlab. Dit heeft een jaar rework opgeleverd. Na dit overleefd te hebben stonden we voor de uitdaging alles te standaardiseren naar generieke oplossingen op basis van open standaarden, dat is waar we u staan, een door de markt gevalideerd product!

Wat is de grootste les die je wilt delen met de jongere generatie?

Doe ontwikkeling wel in eigen beheer maar nooit alleen. Valideer snel in de markt wat je doet. Doe doorontwikkeling pas nadat een klant heeft betaald, niet wanneer ‘men zegt’ het een fantastisch product of oplossing te vinden.

Wat is jouw visie op samenwerking met startups?

Gun ze een kans, maar let op zelfreflectie van de startup.

CONTACT INFO:

Loskade 15A
4331 HV Middelburg

Bart Lelij
Bart LelijManager Business Development
T. +31(0)118 567 197