“Uw klant vraagt, wij antwoorden”. We interviewden Nick Blom van LiveChat Service over zijn PropTech startup.

Welk probleem lost jouw product of dienst op?

Het gemiddeld conversiepercentage op een website in Nederland ligt tussen de 1 en 2 procent. Dit betekent dat zo’n 98% van de websitebezoekers de website verlaat zonder resultaat. LiveChat is de eenvoudigste manier van het in contact treden met je potentiele klant, deze mensen bekijken immers al jou website. Dit contact legt de basis voor meer aankopen, meer leads, een continue toevoer van onderzoeksgegevens en tevreden klanten. Dit contact is wat wij middels een LiveChat aanbieden 7 dagen per week van 9.00 uur ‘s ochtends tot 23.00 uur ‘s avonds. U hoeft uw chat dus niet zelf te bemannen! Onze getrainde medewerkers nemen u al het werk uithanden.

Hoe ben je op het idee gekomen?

Ik ben eigenaar van de website Vastgoedvergelijker.nl. Deze website verstrekt informatie over niet beursgenoteerde vastgoedfondsen aan particuliere beleggers. Deze vastgoedfondsen besteden enorme marketingbudgeten om deze particulieren te vinden en in iedere advertentie doen ze (min of meer) hetzelfde: een oproep met ga naar de website voor meer informatie. En dan komen die potentiele beleggers daar en dan kunnen ze 3 dingen doen: bellen, mailen of een contactformulier  invullen. Maar 99% gaat weg zonder gegevens achter te laten. Dit terwijl deze mensen over het algemeen allemaal dezelfde soort vragen hebben. De drempel om contact op te nemen vindt men echter te hoog. Is mijn rendement gegarandeerd? Heeft u een AFM-vergunning? Kan ik mijn inleg kwijt raken?

 

Door het aanspreken van de website bezoeker met “Hallo mijn naam is Nick, kan ik u ergens mee helpen?” en hem te voorzien van de juiste informatie, win je het vertrouwen en zijn deze bezoekers veel eenvoudiger te converteren naar leads. Na de eerste pilot-case was ik zo verbaasd over de resultaten dat ik er een bedrijf omheen heb gebouwd dat binnen 2 jaar is gegroeid naar zo’n 100 klanten in 47 branches en 29 medewerkers.

Wat was de moeilijkste fase tot nu toe en wat heb je daarvan geleerd?

De moeilijkste fase kwam na een jaar tijd toen we snel aan het groeien waren. Op dat moment kwamen er veel klanten bij en was het belangrijk snel in personeel uit te breiden. Het vinden van goed personeel was een lastige opgave. De basis van ons team is zeer sterk waardoor de eisen voor de nieuwe werknemers hoog lagen. We hebben ervoor gekozen met enkele nieuwe werknemers niet door te gaan waardoor we zelf veel tijd kwijt waren met chatten. Tijd die we liever hadden gestoken in het werven van nieuwe klanten.

Wie is je ideale klant?

Onze ideale klant biedt een product of dienst waar veel vraag naar is. Voorbeelden: nieuwbouwprojecten, kantoorverhuur, beleggingsproducten etc. Echter kunnen wij eigenlijk bij iedere website wel toegevoegde waarde leveren. Partijen in het vastgoed waar we nu voor werken zijn bijvoorbeeld: HNK, Syntrus, Annexum, Vesteda, Beleggingspanden.nl, MainEnergie, Garantiemakelaars, Synvest, Bouwinvest, OSRE, Flexas, etc. Kortom een breed palet van hele mooie partijen om voor te werken en waar we onze meerwaarde kunnen tonen.

Hoeveel klanten heb je volgende jaar nodig?

We hebben inmiddels zo’n 100 klanten en we willen volgend jaar verdubbelen. Wij zijn niet alleen actief in het vastgoed maar doen bijvoorbeeld ook automotiv, zorg, b2c, energie, b2b websites.

Wat is de volgende belangrijke stap?

Dat zijn er 3.

  1. Onze positie versterken in de branches waar we reeds actief zijn
  2. Nieuwe branches aanboren
  3. Op internationaal vlak uitbreiden, met name in Duitsland.

Wie of wat heb je daarvoor nodig?

We zijn opzoek naar verkopers die niet verkopen. Dat klinkt heel ingewikkeld maar wij hebben een product/dienst dat wanneer je het live mag laten zien al genoeg moet kunnen “triggeren” om tot concrete interesse te komen. Livechat vraagt niet om een verkoper die het product in je gezicht duwt maar die het zo goed mogelijk toelicht, want dan verkoopt het product zichzelf.

De uitbreiding naar Duitsland gaan we oppakken op het moment dat we een grotere hoeveelheid chats in de Duitse taal kunnen doen.  We waren dit jaar al dichtbij een overname maar helaas is dit het toch niet geworden

0031 172 700544

https://livechatservice.nl/

Nick Blom
Nick BlomDirector