Interview met Antonio Vega door Milieu Magazine.

Antonio Vega (1986) studeerde in Mexico af als mechanisch ingenieur. Een grote overstroming in Mexico, in 2005, werd een milestone: “Ik meldde me aan als vrijwilliger om hulp te bieden maar voelde me daar machteloos staan tegenover het natuurgeweld. Het maakte dat ik me ging verdiepen in klimaatverandering en de oorzaken daarvan. Met anderen startte ik het bedrijf Energetika waarvoor ik met mijn kennis in de VS en Mexico werkte aan duurzame oplossingen en de certificering daarvan. Inmiddels leid ik vanuit dezelfde drijfveer mijn eigen Energetikabedrijf in Nederland.”

Waar staat Energetika voor?

We helpen bedrijven om te verduurzamen met energie-efficiënte oplossingen via het Internet of Things. In een eerste fase richten we ons op energiebesparing bijvoorbeeld verlichting, airco, cooling en verwarming-, ons primaire doel. Maar na installatie is de software van het systeem door middel van zelfgebouwde apps eindeloos op te schalen naar allerlei andere functies.

Zo kun je het uitbreiden met sensoren die machines in de gaten houden en zo storingen gaan voorspellen, of je kunt met het systeem een compleet overzicht van de logistieke processen krijgen. Zo bouw je aan een industry 4.0. Of neem een ziekenhuis in Chicago, waar de besparing is opgelopen tot 2 miljoen dollar per jaar, onder andere doordat we het systeem daar uitbreidden met een tracking-systeem voor medische apparatuur. Je ziet nu tot op de vierkante meter nauwkeurig waar de spullen zich bevinden. Dat scheelt verspilling – per persoon wordt dagelijks gemiddeld 1 uur naar medische apparaten gezocht – en 8 van de 10 ‘verloren voorwerpen’ blijken nu gewoon aanwezig, dus je voorkomt ook onnodige inkoop. Zo werk je aan smart health care.

Waarom begint het steeds met energiebesparing?

De snelste manier om de energietransitie te bereiken, is om eerst meer efficiënt de energie te gebruiken. Op energiebesparing is direct ook heel eenvoudig een aantrekkelijk terugverdienmodel te laten zien, een terugverdientijd van drie jaar is bij ons geen uitzondering. Het mooie is dat de IoT-infrastructuur door de besparingen wordt betaald. Juist met zoiets als het verbeteren van verlichting, die overal in een gebouw aanwezig is, leg je een fi jnmazig wireless netwerk van minicomputers aan waar je in volgende fasen andere functies aan kunt toevoegen.

En wat als de klant alleen energiebesparing wil?

Dan heb je kans dat bij een vraag om de verlichting efficiënter te maken, ons systeem duurder lijkt dan oplossingen zonder IoT die concurrenten aanbieden. Maar let wel: alleen via IoT kun je meer dan 90% op verlichting besparen en dan kom je in terugverdientijd toch minimaal weer gelijk uit met je concurrenten en vaak eigenlijk beter. We staan daarbij ook altijd garant voor het halen van beloofde hoge besparingen. Dit is een besparing waarvan de klant nog voor jaren zal profiteren, waarbij een slimme oplossing tegelijk de juiste keuze is als je als bedrijf in de top wilt blijven. Laat je deze mogelijkheid nu liggen, dan kan zich dat toch tegen je keren: kijk alleen maar naar de opkomst van slimme retailers en webshopping.

Wie zie je als belangrijkste doelgroepen?

We focuseren op de industrie, de gezondheidszorg en retailbedrijven om die veel meer ‘duurzaam en smart’ te maken. Voor een duurzame transitie zijn vooral grote bedrijven belangrijk, daar zie je een gigantisch positieve mileuimpact en natuurlijk alle andere voordelen van op IoT gebaseerde systemen. In de VS hebben we onder meer een aantal Googlekantoren en DuPont als klant. En Coca-Cola, waar we zowel energiebesparing bereikten als waterverliezen aan het licht konden brengen.

En hoe gaat het in Nederland?

We zijn hier nog geen twee jaar actief, en daarmee dus echt nog in een aanloopfase, maar hebben al eerste bouwbedrijven als klant kunnen binnenhalen, waaronder het bedrijf Ter Steege Groep met 7.500 vierkante meter aan vloeroppervlak. En binnenkort mogen we een eerste onderzoek uitvoeren in een Nederlands ziekenhuis. Spannende ontwikkelingen, want daar gaat het al om een vloeroppervlak van 180.000 vierkante meter en om een bijdrage aan processen van letterlijk levensbelang.

Antonio Vega
Antonio Vega CEO
06-2718 1770