“Gastvrijheid begint met Openr.” We interviewden Tom Kerckhaert van Openr over zijn proptech startup.

Wat zijn de belangrijkste ingrediënten voor innovatie in de bouwsector volgens jou? 

Een snufje duurzame aanpak gemixt met aandacht voor onze eindgebruiker. We innoveren de vastgoedsector omdat we aandachtig luisteren naar de wensen en behoeften van onze klanten en goede ideeën direct doorvoeren. Dit kunnen we doen omdat we ontwerp en productie in eigen beheer hebben, samenwerken met lokale producenten en waar het handig is gebruik maken van bestaande producten die kunnen meegroeien.

Wat zijn jouw 2 gouden ideeën met betrekking tot succesvol innoveren?

Succesvol innoveren kan alleen als de basis goed staat. Ons team is daarom volledig bezeten van het neerzetten van een goede ervaring voor onze klanten. Dat vertaalt zich in zowel de goede reacties van onze klanten als het vermogen om te kunnen meegroeien aan de veranderende vraag. Onze huidige producten en diensten kunnen altijd beter en we zijn niet bang om de verbreding op te zoeken. Ons team, onze hardware en software moeten open staan voor die verbetering en verbreding.

Welk probleem lost jouw product of dienst op?

Iemand binnenlaten in een gebouw is op veel locaties omslachtig en het beheren van een gebouw is veel gedoe. Door digitaal gemak te combineren met analoge degelijkheid en onze dienst aan te bieden middels een simpel contract lossen we alles op. Maar daar stoppen we niet, het moet een genot zijn om te gebruiken. Zo geven we je de mogelijkheid om van waar ook ter wereld jouw bezoek een gastvrij welkom te heten, je sleutelbos vervangen we door je telefoon en het flexibele beheer is volledig digitaal. Sleutel- en toegangsmanagement is inzichtelijk en aanpassingen doorvoeren daarmee een fluitje van een cent.

Hoe ben je op het idee gekomen?

Toen de enige huurder uit een pand, in bezit van onze eigen gebouwbeheerder, vertrok verviel daarmee ook de receptie. Er kwamen meerdere verschillende huurders voor in de plaats waarmee direct de vraag naar een intercom en toegangscontrole systeem ontstond. Door de historie van het pand was zowel een receptie als een regulier intercomsysteem niet alleen te duur, maar ook onmogelijk om te installeren. Zo ontstond het idee om samen een draadloos systeem te ontwikkelen. Een week later hadden ze het eerste intercom prototype al voor de deur hangen.

Wat is de succesvolste innovatie van jouw bedrijf?  

In tegenstelling tot conventionele intercomsystemen wordt je bij ons direct op je mobiele telefoon gebeld. Compleet draadloos dus. Dit is niet alleen voor de huurders fijn, maar beheerders hoeven bijvoorbeeld geen tientallen binnenposten aan te schaffen of grondig te verbouwen voor een installatie. Die is zo gebeurd.

Wie is je ideale klant?

Op dit moment heeft Openr veel beheerders van bedrijfsverzamelgebouwen als klant. Dat betekent niet dat we niet verder kijken dan kantoren. Door Openr’s unieke beheer zijn er tal van toepassingen te bedenken. We merken wel dat we langzaam in de kantoorbranche beginnen op te vallen.

Hoe heb je de klant betrokken bij deze innovatie?  

Voordat we het product op de markt hebben gebracht hebben we eerst met verschillende betalende klanten een pilotfase doorlopen. We kregen in deze periode inzicht in wat daadwerkelijk belangrijk was voor beheerders, en hoe huurders ons systeem gebruikten. Op deze manier werd in de praktijk getoetst of onze aannames klopten. Nog altijd is die samenwerking met onze klanten belangrijk voor ons.

Hoeveel klanten heb je volgend jaar nodig?  

We zijn van plan om in de zomer 2017 onze vijftigste Openr te installeren.

Welke uitdagingen ben je tegengekomen tijdens het innovatieproces?

Het prioriteren van functies van het systeem was de grootste uitdaging. Door de opbouw heeft Openr veel potentie en mogelijke toepassingen, de keuze welke eigenschappen we implementeren en welke niet was vaak een lastige. Spelenderwijs en door de samenwerking met de onze eerste klanten zijn we erachter gekomen wat onze krachten nu echt zijn.

Wat was de moeilijkste fase tot nu toe en wat heb je daarvan geleerd?

Een voet aan de grond krijgen in deze conservatieve markt blijkt lastig. We merken dat de vastgoedwereld een erg trage markt is met lange lead times. We moeten vooral geduldig zijn en onze zichtbaarheid vergroten op andere plekken dan we gewend zijn.

Wat is de volgende belangrijke stap?  

Nieuwe contacten opbouwen en onderhouden met vastgoedbeheerders die Openr kunnen helpen het volgende niveau te bereiken.

Wie of wat heb je daarvoor nodig?  

Een sterk podium om beheerders te overtuigen van de kracht van ons systeem.

CONTACT INFO:

Voorhaven 19 B
3025 HC Rotterdam

Tom Kerckhaert
Tom Kerckhaert‎Design Engineer & Manager
M. +31683236865